maanantai 4. kesäkuuta 2012

Mögligt havrestrå

Mitt strå för att lägga under djuren tog slut och igår hämtade en bekant bonde till mig en stor rulle med havrestrå - som stått ute under vintern. Ni kan välan tänka er att det inte var av allt för god kvalitet. 2/3 fick jag köra på komposten och längst inne i mitten var det lite som fick duga. Suck!

Fåren åt igår upp alla blad på mina bägge små lindar. Jag satte igång att bygga staket av al - tre stycken fick jag färdigt. Det får 11 träd till ett ynka litet staket. Jag bygger lösa delar så jag senare kan använda dem till något annat. Vet nu inte hur länge de håller - björk håller ju inte länge, ett par år och så knäcker de. Jag borde ju ha byggt av gran, men det tar så lång tid att kvista dem och saven kliddar. Det gick snabbare med att bygga av al.

Räknade under veckoslutet tvåblad-orkideer. Jag hittade 20 stycken, varav 4 växte på ett nytt ställe som jag inte hittat innan. De sprider på sig och det är ju bra.

Det har regnat en del (22 mm) de senaste dagarna. Idag är det uppehåll. Varmare har det dock inte blivit, det är ännu kallt fast idag skiner skolen.

Ei kommentteja: