torstai 14. kesäkuuta 2012

Hur har de betat de första veckorna?

Avgörande för betningen är hur många lamm som är i flocken. Om de är många lamm styr hela flocken betningstiden efter lammens behov. I år när jag har bara en tacka med lamm och fyra vuxna tackor utan lamm så betar de vuxna i sin takt och tackan med lamm betar även en extra gång för det mesta när de andra vilar på förmiddagen och eftermiddagen. Hon betar så åtmonstone två gånger mera än de andra utan lamm.

De började beta områden närmast lidret, sedan längs med nätet (verkar som gräset längs med ett linjeobjekt smakar bättre, kanske får det mera sol och blir godare?) Jag kan inte säga att de betar på de områden som har mest foder. Områden med klöver och kirskål är ännu helt obetade. Om de fortsätter beta på samma sätt tippar jag att om ett par veckor utvidgar det att beta dessa områden. Den del av ängen som har minst bladmassa har de ännu inte besökt. Där börjar brudsporrarna ( kirkiruoho) blomma om en och en halv vecka. Hoppas de håller sig även borta från den delen. Just nu tycker jag det är väldigt bra ur betessynpunkt att jag har områden som är i olika faser av transition till naturäng. Nu kan djuren verkligen välja var och vad de vill beta.

Som vanligt går de ut på ängen i en fördjupning som finns på ängen, jag tror det är en gammal plöjfåra. Gräset börjar vara högt, om de går i en svacka kan jag inte alltid se dem från gården.

Ei kommentteja: