torstai 21. kesäkuuta 2012

Uppföljning om lös mage och böld

Efter koltabletterna (6 + 8 tabletter ämnade för människor, köpta på apoteket) började jag med ny kur med jäst. Nu ger jag mera än 10 g. Har tänkt ge två gånger 10 gram jäst till henne dagligen. Idag var svansen torr om morgonen. När jag på måndagen tvättade henne så märkte jag en stor blodådra som hade svullit upp till ca. vindruvsstörrelse, inte vid tjocktarmen utan lägre ner. Det var ett elände att tvätta henne, det ville hon ju inte. Till slut fick vi det värsta av men jag måste nog klippa henne lite runt rumpan ännu. Här kommer en hemsk bild, men vad kan man göra - har man lös mage så har man! Vacker bild är det ju inte!

Det verkar som om allting bara krånglar i år. Redan för en tid sedan hade Locki en böld som gått sönder. Jag hade inte ens märkt den fast den varit mitt på ryggen. Där satte sig ju sedan tusentals myggor och riktigt mådde bra i det öppna såret som kom när bölden sprack av sig själv. Det skulle nog ha läkts fint om det inte varit för myggorna. Dom söndrade såret varje dag. Jag tvättade såret med antiseptisk vätska och sedan torkade det över natten och sårskorpa var på, men under dagen åt myggen igen såret blodigt.


Sedan ringde jag veterinären och frågade råd. De råd jag fick verkade inget värst trovärda så jag sände gubben till byggnadsaffären och bad honom köpa tjära. Jag tjärade såret och efter det har inte en enda mygga vågat sig i närheten och såret ser ut att läkas, så mycket som man nu kan se för tjärans skull. Jag hade redan under tidigare år hört att många tjärar sår om sommaren på får, det håller otyg borta. Och inte svider det i såret som så många köpta läkemedel gör. Har nu tänkt pröva tjära även dörrstolparna till lidret var djuren ligger varma dagar - kanske det även håller oknytt borta. Förrän hon är helt frisk rekommenderar jag inte tjära. På människohud är ju inte tjära så tjusigt!

Ei kommentteja: