tiistai 5. kesäkuuta 2012

B-vitamin mot matsmältningsstörningar

Idag har jag talat med två olika djurläkare, en i Finland och en i Estland. Sedan ringde jag ett apotek i Finland samt surffade igår på nätet angående lös mage hos får / kalvar och CCN.
Varken den finska eller den estniska djurläkaren kände till rent preparat av B1.  Bägge nämde att i stora besättningar spelar ett djurs liv inte så stor roll att ägarna kllas ut. Ägare av små besättningarna i Estland har oftst inte råd att kalla på en djurläkte. I Estland kan det även hända att en djurläkare inte kommer när du kallar för att det belopp av att bota ett djur inte ger på nära så mycket inkomst som när en stor gård med hundratals djur som kallar på läkaren ger.

Efter en del övervägande  bestämde jag mig för att sätta igång jäst-kuren på min 1-åriga tacka som har lös mage och kanske lider av B1 vitaminbrist som kan leda till blindhet och kramper (CCN). Den estniska djurläkaren berättade att under sovjet-tiden hörde jäst till kalvarnas dagliga foder. Jästen hjälper även mot vanlig lös mage. Pröva nästa gång. Det skall vara färsk jäst. I diskussion med den finska läkaren kom vi fram till att jag kan ge fåret 10 g jäst. Jag gjorde jästen mjuk i handwn och bredde ut sen på en skiva bröd. Hon åt det gärna. Jag planerar att ge henne det i 10 dagar. I allt har hon så fått två 50 gr bitar jäst.


Ei kommentteja: