maanantai 3. lokakuuta 2011

Skitgöra

Vi körde ut gödseln för hand med skottkärra och grejp. På fredagen var vi två som arbetade i 2 timmar. På lördagen två personer i 5 timmar + en person i 2 timmar till. På söndagen en person i 4 timmar. Körde visst ut omkring 40-50 kärror. Tungt då jag måste gå med kärran nästan 100 m till komposten var jag staplade för hand upp gödseln. Man kan ju inte "kippa" kärran bara för då ser det ju inte snyggt ut (och vad skall grannarna då säga). Först dra loss, sedan kasta ut och sedan lasta på kärran och sedan lasta av kärran. Senare kunde jag dra loss och lasta genast på kärran när det blev rum för det inne i ladan.



Det blev ju inte bättre sedan av att på kvällen 1.10 såg grannen hur två vargar nosade omkring gödselhögen klockan 19.30. Luktade välan allt för gott - de kunde inte motstå lukten. Senare, vid halv 10 tiden på kvällen hörde en annan granne hur en hare tjöt. Harar tjuter eller skriker högt när man tar livet av dem (esterna håller ju kaniner rätt mycket så folk vet hur det låter när man tar livet av dem). Grannen tror att vargarna fick tag på en hare som tjöt när han blev uppäten.

Nu börjar arbetet med att ställa i ordning staket och portar inför vintern.

Även arbete med ullen är i full gång. All ull är tvättad och nu sitter jag om kvällarna och noppar och kardar ull. Spinnrocken sönder, den skall lappas och sedan är det bara att sätta igång med att spinna. Jag har plockat undan flera ullfällar redan för KnowSheep projektet, lockarna för sig samt ullen redan noppad och kardad. Denna ull skall Katrin Kabun vävas ulltygsprover av.

Ei kommentteja: