maanantai 3. lokakuuta 2011

Notater

Efter regn gick de inte i högt gräs utan valde att beta på områden med låg vegetation. Vem vill bli våt om benen?

Jag regelerade värmen inne i ladan under sommaren:
  • på förmiddagen var dörren mot nordöst stängd (solen gassa från det hållet tidigt om morgonen och tidig förmiddag). Dörren mot söder stod öppen på förmiddagen.
  • när solen började gassa från syd stängde jag söderdörren så att bara ett får kunde ta sig ut i gången (jag lade en kort stock på insidan och en på utsidan - höll dörren bra på plats fast djuren trängdes och knuffade). På eftermiddagen var dörren mot nordöst öppen,
  • Ända till mitt på dagen var det svalare inne än ute. Mitt på dagen började temperaturen jämnas ut och jag måste öppna nord-dörren för att luften skulle röra på sig. 
  • I blåsigt väder ville de inte ligga i drag, utan sökte lä.
  • Under de allra hetaste dagarna låg de platta på marken inne i lidret - alla små på jordgolv. Helst skulle de nog alla ha legat på jordgolv. Jordgolvet inne i lidret var lite fuktigt och svalkade nog bra under magen.

Ull växer långsamt i varmt väder, således är inte ullen väldigt lång i början av september. Först när kylan kommer börja ullen växa igen.

Ei kommentteja: