tiistai 28. kesäkuuta 2011

Lilla Aksel är ännu sjuk

28.6.2011: Nu kämpar vi tillsammans redan för andra dagen och veterinären kom idag vid halv 10 tiden på morgonen. Första natten klarade han sig....men han är långt ifrån frisk. Jag är vid hans sida så mycket jag kan - viftar flugorna iväg från honom. Han fick e-vitamin, penicillin och mineraler. En del direkt i ådran, andra under skinnet. Vi fick honom att dricka lite vatten på morgonen.

Vid 8-tiden hade han kramper i benen, han liksom cyklade i luften ute till sidan om kroppen (han låg på sidan). Varje gång när krampen kom började jag att massera låret fram och bak. Det hjälpte genast och krampen gick över. Han har lite ännu idag velat böja huvudet bak men inte mera så kraftigt. Han svänger det mera till sidan, kanske för att han inte orkar hålla huvudet uppe. Det är i alla fall hemskt att se på och sitta brevid honom. Flugviftning idag liksom igår. Jag hämtade nya björkkvistar och täcker in honom med björk när jag inte är där, det håller flugorna borta lite grann. Han viftar själv i bland med svansen men reagerar inte fast det sitter en mängd flugor runt om munnen. I dag sov han mycket. Jag svängde honom ca. varannan timme. Sedan satte jag honom upp att sitta med flera gånger - så som ett får normalt ligger och vilar. Han hölls en stund, sedan föll han omkull igen på sidan. Han vilade i långa stunder med ögonen slutna.


På kvällen fick jag i honom nästan 2 dl vatten, jag hällde i mungipan när han låg som ett får skall ligga med böjda ben under sig. Han sväljer själv.

Bättre - joo, lite grann nog... men nu är det en ny natt framför oss igen.

På svenska - tagen på morgonen

Idag flyttades gamla baggen Viru Vesse till Võivere. Nu är det bara 14 får i flocken.

Suomeksi - otettu iltapäivällä

Ei kommentteja: