lauantai 27. elokuuta 2011

Varm sommar eftermiddag

Man har ju alltid goda planer på hur man skall göra men så blir allting annorlunda bara. Så gick det med mitt bloggande i juli månad. Nog har jag skrivit ned en del i min märkbok men hit in i bloggen har det ju inte kommit. Inte för att mina dagar har sett så värst olika ut under sommarens gång. När man lever ett liv som ett får, eller rättare sagt fårahund. Jag har med mig en campingstol. En timme står man ju och ser på molnen, vad fåren äter, vem som gör vad i flocken men seda tröttnar man. Som tur var har jag min Samsung Galaxy Tab och en del arbete kan man ju göra med den, t.ex. läsa mejl och svara på dem, surffa på internet.

Nu i augusti har jag testat Ventus gps på Sminnsdottern. I början var hon rätt tvär och tyckte inte att det var skoj med halsband. Den är lätt att använda och ritar fint på kartan var, när, hur länge och hur långt hon går dagligen.

G400 Tracker och Tracker Huntern har kommit med posten, dyr var den 677 euro,men den är långt mera avancerad än Ventus som bara kostade 30 euro. Jag läser ännu användarmanualen och kan nog börja testningen först i september. Det hela är rätt komplixerat, men man får hoppas att jag dinner ut hus jag skall använda den.

Fårens sinnelag har jag också rett ut. Nog är han så stolt den unga Kungen av Viru men mig behandlar han som luft, som om jag inte finns. Det går ju lite på mina nerver att han tycker att det är han som bestämmer. Mycket motvilligt lyder han mig och om någon är på fel sida av den osynliga gränsen så nog är det han alltid.

Högst uppe på min önskelista står ett snyggt kombinerat metallfårnät förstärkt uppe och nere med ribbor eller så metallfårnät kombinerat med gammaldags gärdsgård fast glesare. Ström - nej tack. Vi har väldigt kraftiga åskvädee här i Virumaa runt om Ebavere och på sista åren även tromber. Då skulle man bara få springa och dra ut strömmen hela tiden. Estniska allmogefår är även superhoppare så man borde ju bygga staket för vilt och de ser inte så värst snygga ut.

Ei kommentteja: